Smakportioner

Imorgon är det återigen Fredag, veckorna bara flyger förbi. Igår blev Melissa hela Fyra månader gammal. Vår stora tjej!
Jag är lite splittrad i hur jag vill göra med riktig mat, vid fyra månaders ålder får man ge barnen smakportioner om man vill, dock står det på Livsmedelsverkets hemsida att dem rekommenderar helamning i 6 månader. Men många börjar ge små smakprover redan vid 4 månaders ålder. Jag känner såhär, att så länge jag märker att Melissa blir mätt på bara min bröstmjölk är det ju inte nödvändigt att ge henne annan mat. Men samtidigt är det ju bra om man vänjer henne sakta men säkert vid annan mat så att hon inte totalt ratar mat när hon väl måste få annat.
Det står även på Livsmedelsverkets hemsida att man ska börja ge gluten till barnen mellan 4-6 månader för att minska risken för glutenintolerans. Detta är ju lite märkligt och jag anser att dem har dubbelmoral då dom även rekommenderar att man ska helamma i 6 månader?
Så jag får se hur vi gör, vi kanske väntar några veckor och sen börja ge små små smakisar som jag gör själv, såsom potatis,morot,äppel-pure. Även gröt såklart, som innehåller gluten. Burkmat känns lite överflödigt än så länge, det är ju massa skit i sådant också. Egenlagad mat är ju det absolut bästa, men det är nog svårt att rata burkmat hela, så någon gång kommer hon ju få det också. Men som jag känner nu är det egenlagad mat som gäller för oss.


Hur gör/gjorde ni med smakportioner och mat till era små?

Kommentarer
Postat av: Jörgen Löfgren

Tro inte på allt som står på livsmedelsverkets hemsida. Även om du börjar ge henne smakprov så är det inte så mycket som åker i magen första gångerna. Hon kommer spotta ut mycket. Plus så får du skratta lite när hon gör sina grimaser. Ta en bild och sätt upp på bloggen. Ge henne en puss från mig.

2012-06-14 @ 20:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0